عروسک یک کلمه آشنا برای تمامی ما انسان ها از کودکی تا به امروز که برای بزرگسالان هم جذابیت خاصی دارد هرچند که در بزرگسالان ممکن است به صورت مجسمه و یا تندیس و اکشن فیگورهای رایج در بازار مورد توجه باشد.


⭕تاریخچه عروسک ها

نخستین عروسک‌ها از موادی مانند گل, سنگ , چوب , استخوان , عاج , چرم یا موم ساخته می‌شدند . شواهد باستان‌شناسی عروسک‌ها را به عنوان نمونه‌ اصلی قدیمی‌ترین اسباب‌بازی شناخته‌شده قرار می‌دهد . عروسک‌هایی با دست و پای چوبی در مقبره‌های مصری پیدا شده‌اند که قدمت آن‌ها به  اوایل قرن بیست و یکم پیش از میلاد می‌رسد. قدمت عروسک‌ها با اندام‌های متحرک و لباس‌های جدا شونده به حداقل 200 سال قبل از میلاد بر می‌گردد . باستان شناسان عروسک های یونانی ساخته شده از خاک رس که مفصل ران و شانه دارند را کشف کرده اند. ‌عروسک های پولیشی طبق داستان های یونانی در تاریخ ۱۰۰ بعد از میلاد بین دختر بچه ها به عنوان اسباب بازی رواج داشته که البته قدمت آن به دوره روم باستان بر می گردد.

 

⭕نقش عروسک در تربیت کودک


همانگونه که می دانیم شکل گیری و قالب اخلاقی و اجتماعی کودک از سنین آغازین زندگی شروع می شود و ایجاد ارتباط کلامی و فهماندن مفاهیم و آموزش ها کار دشواری است و نیاز به وسایل کمکی و آموزشی برای کمک به این امر است.
والدین می توانند با استفاده از عروسک ها که جایگزین شخص مقابل کودک برای تعامل است مفاهیم معاشرتی و داد و ستد و درمانی و… به کودک خویش شبیه سازی کنند و کودک را برای ارتباط گرفتن با دیگران در دنیای واقعی آماده کنند.. همانگونه که پرخاشگری بعضی کودکان با عروسک هایشان می تواند زنگ هشداری برای والدین باشد…

 

چگونگی استفاده از عروسک برای کودک


خاله بازی! بله همین خاله بازی قدیمی خودمات یکی از هزاران شیوه تربیتی و موثر برای مهارت کودکان در مورد ارتباط با دنیای بیرونی است که درست یا غلط این روش ها رو به کاستی گذاشته و شاهد قدم گذاشتن کودکان و والدین در دنیای لمس نشدنی و بی انتهای اینترنت و تکنولوژی هستیم که آن هم در نوبه خود مضایای بسیار زیادی دارد…
ارتباط با عروسک توسط کودک انجام می شود ولی با راهنمایی پدر و مادر که برای بچه توضیح می دهند که در یک موقعیت خاص کودک را به تصمیم گیری با عروسک تشویق می کنند و تصمیم کودک نقش مهمی در بازتاب رفتار والدین بر کودک است که به صورت مرتب اصلاح خواهد شد.

چگونه عروسک مناسب را انتخاب کنیم


همیشه در یک هدف جمع عوامل و راهکارها با یکدیگر و به موازات هم نتیجه مطلوبی را حاصل می کنند.
استفاده از وسایل آموزشی و نمایشی هو یکی از صدها مکمل و راه کار برای تحقق رشد مطلوب فرزندان است که در راستای هدفی مهم نقش خود را ایفا می کند. انتخاب نوع و شکل عروسک باید بگونه ای باشد که اجازه تخیل کردن به کودک را بدهد مثلا از خرید عروسک هایی با شکل های خارج از قاعده مثلا چشم عروسک بسیار بزرگتر از اندازه طبیعی آن بود یا قدش بسیار کوتاهتر از حد معمول بود اما زیبایی فانتزی گونه خودش را حفظ کرده برای کودک جالب خواهد بود و او را به تخیل کردن وا می دارد و می شود به بچه ها آموخت که کنار عروسک های معمولی عروسک های تخیلی هم زیبا هستند و کودک می تواند هرچیزی را خارج از قاعده هم تصور و تصویرسازی ذهنی انجام دهد تا ذهن او سازنده و خلاق پرورش یابد..